5 lessen die ik leerde in een week plantaardig eten

In een week tijd van vleeseter naar veganist… Zomaar ineens gebeurde het en mijn vriend en ik deden het vrijwel zonder moeite. Laat me je meenemen in de lessen die ik leerde tijdens mijn eerste week plantaardig eten.

boze vegan

Normaal gesproken deel ik vrij gemakkelijk mijn denkstappen, een situatie waar ik in zit of zaken die me bezighouden. Dat vind ik met plantaardig eten een heel stuk moeilijker, merk ik. Het voelt kwetsbaar, het voelt alsof ik een easy target ben. We kennen denk ik allemaal het stereotype boze vegan wel, toch? Men houdt niet zo van boze vegans, dus dat maakte dat ik bang was voor de reactie van mijn omgeving. Gelukkig viel het mee:

Les 1: iedereen doorloopt diens eigen proces richting plantaardig eten

Voorheen was vlees eten helemaal niet echt iets waar ik over sprak met anderen. Thuis aten mijn vriend en ik wel op regelmatige basis veganistische gerechten, maar dat was vaak gewoon om uit te proberen. We zijn echt vleesliefhebbers en ook kaasplankjes waren groot favoriet. Davide houdt dan ook nog wel echt van zuivel, dat had ik zelf wat minder, maar ik dronk dan weer veel koffiemelk. Achteraf gezien deden we al best veel, zoals regelmatig vegan gerechten uitproberen, maar zo voelde het niet.

Ik vind het moeilijk om te vertellen over de reden dat ik veganistisch ben gaan eten, omdat ik merk dat het ongemak oproept. Als ik vertel over de verschrikkelijke dingen die dieren doorstaan, over de documentaire ‘Earthlings’, over waarom ik eieren misschien nog wel het allerergst vind, dan wordt het een beetje weggewoven. Ik pas daar dus heel erg mee op en hou het bij de grove lijnen in plaats van de meest heftige details. Het is belangrijk dat mensen op hun eigen tempo door dit proces heen gaan, omdat het compleet averechts werkt als ik in iemands gezicht snauw dat voor hun eitje miljoenen haantjes door een hakselaar gaan, nog geen half uur nadat ze uit het ei komen.

Er zijn eigenlijk drie grote redenen waarom mensen veganistisch gaan eten:

  • Klimaat
  • De eigen gezondheid
  • Dierenleed

En volgens mij roept niets zoveel aversie op als het dierenleed-gedeelte. Los van de klimaatcrisis-ontkenners begrijpen de meeste mensen wel hoe het zit met het klimaat. Ook je gezondheid vinden mensen logisch, zoals ze ook begrijpen dat je stopt met roken. Maar dierenleed, nee, dan worden de hoofden weggedraaid. En hartstikke begrijpelijk, want het is afschuwelijk en we geloven liever dat het in Nederland wel meevalt. Ik begrijp het, want twee weken geleden nog deed ik exáct hetzelfde. En dat is wat ik bedoel met: iedereen doorloopt zijn eigen proces. Ik hoorde een podcast, keek een documentaire, keek wat filmpjes op http://plantbaseddennis.nl/ en dat was dat. Maar er zijn ook mensen die liever stap voor stap overgaan op veganistisch eten. Of mensen die soms vegetarisch eten. Ieder beetje helpt en elk vegetarisch gerecht is er één. In principe heeft de maatschappij meer aan 100 mensen die wekelijks één keer vegetarisch eten dan aan tien fanatieke veganisten.

Op deze manier wil ik dus ook graag het gesprek aangaan: alle kleine beetjes helpen. Ik weet hoe het is om je ogen te sluiten. Als je eraan toe bent dan komt de rest wel. Zo zei Mignon Nusteling ooit tegen mij, toen ik vertelde dat ik langzaam overstapte op plantaardige producten zoals boter: “je doet het geweldig, daarmee help je al enorm”. En zo is het!

Les 2: Het sociale aspect van eten is veel belangrijker dan ik dacht

Gezellig samen eten is een groot onderdeel van mijn leven. Ik doe het heel graag met mijn vriend, die er ook enorm van houdt, maar ook met mijn ouders, schoonfamilie en vrienden is het één van mijn favoriete activiteiten. Dit kan natuurlijk net zo goed met plantaardig eten, maar toch is dat flink wennen. We delen dan geen kaasjes meer of worstjes bijvoorbeeld. Ineens voelt het minder gezellig.

Gelukkig bestaan er ontzettend veel plantaardige alternatieven (volgtips op Instagram: @bonusvegan, @veganproefwerk en @wateetjedanwel), die serieus heel smakelijk zijn. 

Les 3: Hoe het zit met voedingsstoffen

Even kort door de bocht: in principe geldt dat je met een gevarieerd plantaardig dieet alle benodigde voedingsstoffen binnen kunt krijgen, behalve vitamine B12. B12 wordt gemaakt door bacteriën (niet door dieren) en is daarom goed te krijgen in supplementvorm. Ik kan dit nu heel uitgebreid gaan bespreken en uitleggen, maar het technische verhaal is te lang voor deze blog. Ik verwijs je dus met liefde door naar de pagina van Dennis Vink. Hij behandelt eiwitten, vitamine B12, Omega-3, vitamine D, calcium en ijzer. Leestip!

Les 4: veganistisch eten is echt heel chill

Het valt eigenlijk niet te omschrijven hoe ontzettend fijn het is om geen schuldgevoel te hebben tijdens het eten. Ik was me er voorheen niet van bewust, maar blijkbaar had ik veel meer moeite met het eten van dieren dan ik zelf dacht. Het was een emotie die ik wegstopte, die ik niet erkende in mezelf. Ik ervaar eten nu als zoveel lichter, als prettiger. Dit is een voordeel dat ik van tevoren niet had voorzien maar dat me ontzettend blij en tevreden maakt.

Les 5: reality check, ik heb mijn ogen echt gesloten voor al het leed

Dat ik vermijdend was wist ik al wel. Ik vermeed conflicten, vervelende gesprekken, moeilijke gedachten. Maar ik vermeed ook de beelden van de vee-industrie. De gruwelijke praktijken die er zich afspelen, zo dichtbij huis. Ik merk dat ik het moeilijk vind om erover te praten omdat niet alleen ik me ervoor afsloot, maar anderen net zo goed. Ik wek dus weerstand op wanneer ik uitleg wat me het meeste raakte. De gedachte aan de miljoenen dieren per jaar in Nederland alleen al die op verschrikkelijke wijze aan hun einde komen, is ondraaglijk. Ik heb er drie dagen om gehuild en vanaf het moment dat ik zag hoe het was heb ik geen dierlijk product meer kunnen eten. Davide zette die avond een makreel voor me neer en ik heb het af moeten slaan. Het is geen tekort, waar ik me nu in bevind. Het is niet zielig, of extreem, dat plantaardige eten van mij, het is de enige manier. Nu ik heb gezien hoe het daadwerkelijk zit, kan ik me niet meer voorstellen dat ik aan deze misstanden bijdraag.

Liefs, Lotte

Koop hier mijn Cyclus Tracker!

Volg Lotte van Agtmaal op Instagram

Download mijn gratis e-book ’10 tips voor meer zelfvertrouwen’

bekijk mijn diensten